„Ranczo” to wyjątkowy serial obyczajowo-komediowy, który przez dziesięć lat zyskał status kultowego. Emitowany na antenie TVP1 w latach 2006–2016, przyciągał widzów nie tylko humorem, ale też trafnym obrazem polskiej prowincji. Twórcy pierwotnie planowali zakończenie po czwartej serii, jednak ogromne zainteresowanie widzów i samych aktorów sprawiło, że produkcja wróciła na ekrany po dwuletniej przerwie. To jedna z niewielu telewizyjnych opowieści, które z taką lekkością łączą komedię z refleksją nad codziennością.
W centrum wydarzeń znajduje się Lucy – Amerykanka o polskich korzeniach, która niespodziewanie dziedziczy stary dworek w mazowieckiej wsi. Początkowo chce go sprzedać, lecz atmosfera miejsca i spotkani ludzie sprawiają, że zmienia decyzję. Jej przyjazd odmienia życie lokalnej społeczności, stając się impulsem do zmian i źródłem licznych konfliktów. Lucy, działająca z pasją i przekonana o sile inicjatywy, wchodzi w świat, w którym tradycja ściera się z nowoczesnością – a efekty tego zderzenia bywają zaskakujące.
Konflikt między wójtem a księdzem, genialnie zagranych przez Cezarego Żaka, stał się jednym z filarów serialu. Aktor wcielił się w obie role, tworząc dwie zupełnie odmienne osobowości: energicznego, pragmatycznego włodarza oraz spokojnego, refleksyjnego duchownego.
Choć Wilkowyje są fikcyjną miejscowością, ich rzeczywistym odpowiednikiem jest Jeruzal – niewielka wieś w województwie mazowieckim. To tam kręcono większość plenerów serialu: słynny sklep „U Krysi”, drewniany kościół oraz rynek z widokiem na plebanię i urząd gminy. Dworek Lucy znajduje się w Sokulach, sceny urzędowe nagrywano w Latowiczu, a dom Solejuków w Płomienicach. Zdjęcia powstawały głównie w miesiącach letnich. Jeruzal stał się dziś celem turystycznych wypraw fanów serialu. W miejscowym sklepie nadal można kupić „Mamrota” – fikcyjne wino, które stało się jednym z symboli „Rancza”.
Autosan H9-20 to klasyczny autobus międzymiastowy, produkowany w Sanoku od końca lat 70. do początku XXI wieku. Miał długość 10,35 m i mógł przewozić około 39 pasażerów. Napędzany był wysokoprężnym silnikiem SW-400 o mocy ok. 110 KM, współpracującym z manualną skrzynią biegów. Nadwozie półsamonośne z ramą nośną, prostota mechaniczna i solidne zawieszenie sprawiały, że był to jeden z najczęściej używanych autobusów PKS w Polsce. W „Ranczu” pełnił rolę nie tylko pojazdu, lecz także symbolu – łącznika między wsią a światem zewnętrznym, znakiem przemian i rytmu codzienności mieszkańców Wilkowyj. Dzięki swojej autentyczności Autosan H9-20 stał się cichym, lecz wyrazistym bohaterem tła, na równi z plebanią, sklepem Więcławskiej i słynną ławeczką pod sklepem.
W serialu „Ranczo” autobus marki Autosan stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów scenografii. To właśnie nim, w pierwszym odcinku zatytułowanym „Spadek”, do Wilkowyj przyjeżdża główna bohaterka – Lucy Wilska. Pojazd występuje w barwach fikcyjnego PKS Garwolin, symbolizując codzienny środek transportu mieszkańców polskiej prowincji. W rzeczywistości był to Autosan H9-20.41 z 1992 roku, użyczony przez jeden z oddziałów PKS. Obecność tego konkretnego modelu nie była przypadkowa – konstrukcja znana z charakterystycznej sylwetki i dźwięku silnika stanowiła nieodłączny element krajobrazu mniejszych miejscowości w Polsce. Dzięki temu twórcy serialu uzyskali maksymalny realizm i wiarygodność świata przedstawionego.
| 1 | Spadek |
| 2 | Goście z zaświatów |
| 3 | Ksiądz z inicjatywą |
| 4 | Otrzeźwienie |
| 5 | Wieść gminna |
| 6 | Racja gminy |
| 7 | Podwójny agent |
| 8 | Kozy ofiarne |
| 9 | Odwyk i antykoncepcja |
| 10 | Porwanie |
| 11 | Wspólny wróg |
| 12 | Honor gminy |
| 13 | Wielkie wybory |
| 14 | Sztuka i władza |
| 15 | Gmina to ja |
| 16 | Lokalna rewolucja |
| 17 | Honor parafii |
| 18 | Europejski kandydat |
| 19 | Rozwód z miłości |
| 20 | Diabelskie porachunki |
| 21 | Jesienna burza |
| 22 | Diler pierogów |
| 23 | Do dobrego lepiej przymusić |
| 24 | Siła władzy |
| 25 | Plan awaryjny |
| 26 | Zgoda po polsku |
| 27 | Płomień duży i mały |
| 28 | Powrót demona |
| 29 | W kleszczach terroryzmu |
| 30 | Fakt prasowy |
| 31 | Radio interaktywne |
| 32 | Wielkie odkrycie |
| 33 | Sprawca |
| 34 | Odsiecz |
| 35 | Upadek obyczajów |
| 36 | Miedź brzęcząca |
| 37 | Zrozumieć kobietę |
| 38 | Złoty deszcz |
| 39 | Szczęśliwe rozwiązanie |
| 40 | Szok poporodowy |
| 41 | Sztormy emocjonalne |
| 42 | Śluby i rozstania |
| 43 | Agent |
| 44 | Polityka i czary |
| 45 | Wymiana międzypokoleniowa |
| 46 | Dzieci śmieci |
| 47 | W samo popołudnie |
| 48 | Bohaterski strajk |
| 49 | Debata |
| 50 | Kontratak |
| 51 | Fałszerze uczuć |
| 52 | Zemsta i wybaczenie |
| 53 | Msza obywatelska |
| 54 | Czysty biznes |
| 55 | Wielki powrót |
| 56 | Amerykańska baza |
| 57 | Człowiek z Rio |
| 58 | Obcy krajowcy |
| 59 | Doktor Wezół |
| 60 | Włoski rozłącznik |
| 61 | Honor i zęby trzonowe |
| 62 | Przymus rekreacji |
| 63 | Przewroty kopernikańskie |
| 64 | Nad Solejuków i Wargaczów domem |
| 65 | Pakt z czartem |
| 66 | Szlifierze diamentów |
| 67 | Kozi róg |
| 68 | Narracja negacji |
| 69 | Wiatr w żaglach |
| 70 | Seks nocy letniej |
| 71 | Dzieci rewolucji |
| 72 | Przeciek kontrolowany |
| 73 | Świadek koronny |
| 74 | Sztuka translacji |
| 75 | Kontrrewolucja |
| 76 | Tchnienie Las Vegas |
| 77 | Przywódce |
| 78 | Poród amatorski |
| 79 | Wielbicielka z Warszawy |
| 80 | Potęga immunitetu |
| 81 | Podróż w czasie |
| 82 | Tchnienie antyklerykalizmu |
| 83 | Model życia artysty |
| 84 | Słowa senatora |
| 85 | Pojedynek czarownic |
| 86 | Droga na szczyt |
| 87 | Ciężka ręka prawa |
| 88 | Koniec świata w Wilkowyjach |
| 89 | Czas konspiry |
| 90 | Trudne powoty |
| 91 | Droga przez stos |
| 92 | Radio Mamrot |
| 93 | Wykapany ojciec |
| 94 | Wybacz mnie |
| 95 | Czysta karta |
| 96 | Obywatelskie obowiązki |
| 97 | Nowatorska terapia |
| 98 | Zbrodnia to niesłychana, pani zabija pana |
| 99 | Los pogorzelca |
| 100 | W blasku fleszy |
| 101 | Grecy i Bułgarzy |
| 102 | Jedźmy, nikt nie woła |
| 103 | Nie rzucaj ziemi, skąd twój ród |
| 104 | Wielkie otwarcie |
| 105 | Nowe wyzwania |
| 106 | Bardzo krótkie kariery |
| 107 | W szponach zdrowia |
| 108 | Gambit geniusza |
| 109 | Potęga mediów |
| 110 | Boska cząstka |
| 111 | Istotny dysonans |
| 112 | Demony Kusego |
| 113 | Konie trojańskie |
| 114 | Zamrożony kapitał |
| 115 | Brzytwa dla tonącego |
| 116 | Grzechy miłości |
| 117 | Złoty róg |
| 118 | Kto tu rządzi |
| 119 | Partyzancka dola |
| 120 | Próba ognia |
| 121 | Geny nie kłamią |
| 122 | Wszystko jest teatrem |
| 123 | Depresja biskupa |
| 124 | Wet za wet |
| 125 | Polityczny zombie |
| 126 | Edukacyjne dylematy |
| 127 | Dominator |
| 128 | Klauzula sumienia |
| 129 | Ochotnicza straż kobiet |
| 130 | Cuda, cuda ogłaszają |



